top of page
Writer's pictureDr Jane Clinic

Laser Penyingkiran Bulu FAQ

Apakah Laser Penyingkiran Bulu?

Penyingkiran bulu laser adalah salah satu prosedur laser yang paling biasa dilakukan di Malaysia. Pancaran laser memancarkan cahaya yang sangat tertumpu ke dalam folikel rambut dan dengan itu memusnahkan rambut.



Bagaimanakah Laser Penyingkiran Bulu Berfungsi?

Semasa penyingkiran rambut laser, laser cahaya yang dipancarkan diserap oleh sel pigmen (melanin) dalam rambut, yang bertanggungjawab menyahaktifkan folikel rambut. Proses ini dengan itu mengurangkan dan menghalang pertumbuhan rambut.


Adakah Laser Penyingkiran Bulu Kekal?

Penyingkiran bulu laser menghasilkan penyelesaian penyingkiran bulu jangka panjang. Rawatan penyingkiran bulu laser pada awalnya perlu kerap, dan disambung kemudiannya dengan rawatan penyelenggaraan.


laser hair removal
Penyingkiran Bulu Laser

Apakah Jenis Laser Penyingkiran Bulu Yang Terbaik?

Laser yang paling biasa digunakan untuk penyingkiran bulu ialah diod, alexandrite dan nadi panjang Nd:YAG. Laser diod bagus untuk ton kulit cerah dan gelap. Laser Nd:YAG baik untuk ton kulit cerah dan gelap tetapi kurang berkesan untuk rambut halus. Laser Alexandrite adalah yang terpantas daripada semua laser ini dan berfungsi paling baik untuk membuang kedua-dua rambut kasar dan halus. Satu-satunya mesin Alexandrite Laser yang selamat untuk kedua-dua warna kulit cerah dan gelap ialah Motus Move AX, yang mana kami, di Dr Jane Clinic gunakan.


*IPL (Intense pulsed Light) ialah sumber cahaya spektrum luas, yang pada asasnya bukan laser dan ia tidak dapat dibandingkan dengan laser.


Adakah Laser Penyingkiran Bulu Sakit?

Jawapan ringkas : Ya jika anda dirawat dengan mesin laser lain selain Motus Moveo AX Jawapan panjang : Kebanyakan mesin bulu laser menyebabkan sensasi "gelang getah sentap" di kulit atau rasa sakit cucuk semasa rawatan. Disebabkan pelepasan tenaga perlahan oleh Motus Moveo AX, penyingkiran bulu laser di Dr Jane Clinic adalah minimum atau tiada kesakitannya. Kebanyakan orang tidak merasakan apa-apa semasa rawatan, ada yang mungkin mengalami sensasi kesemutan.


Adakah Penyingkiran Bulu Laser Berbaloi?

Penyingkiran bulu laser bukan sahaja menghilangkan rambut yang tidak diingini, tetapi ia juga menghilangkan masalah kulit seperti rambut tumbuh ke dalam dan keratosis pilaris.

Bolehkah Saya Wax Selepas Penyingkiran Bulu Laser?

Tidak, kami tidak mengesyorkan waxing, cabut dan tweezing rambut sebelum atau selepas laser penyingkiran bulu. Dengan waxing, cabut dan tweezing, anda mengeluarkan folikel rambut yang akan merangsang akar untuk menghasilkan pertumbuhan semula folikel yang lebih kuat. Selain itu, laser menyasarkan kepada akar rambut, yang dikeluarkan sementara waktu dengan waxing, cabut dan tweezing.


Adakah Penyingkiran Rambut Laser Meninggalkan Parut?

Sangat jarang seseorang mengalami parut akibat rawatan pembuangan bulu laser apabila protokol laser yang betul dan penjagaan selepas dipatuhi.



Adakah Laser Penyingkiran Bulu Berfungsi Untuk Semua Orang?

Di Dr Jane Clinic, mesin penyingkiran rambut laser kami adalah serba boleh dan boleh digunakan dengan berkesan untuk semua warna kulit dan semua kawasan kulit.


Adakah Penyingkiran Rambut Laser Bikini Selamat?

Ya. Bikini dan penyingkiran bulu laser Brazilian adalah selamat dan tidak mengganggu sistem pembiakan. Penyingkiran bulu laser selamat untuk semua bahagian muka dan badan.


Bolehkah Saya Mencukur Selepas Penyingkiran Rambut Laser? Ya, kami mengesyorkan anda bercukur sebelum janji temu anda untuk pembuangan bulu laser.


Berapa Lama Masa yang Diperlukan Untuk Melakukan Penyingkiran Bulu Laser? Rawatan penyingkiran bulu laser bergantung pada saiz kawasan. Kawasan kecil seperti atas bibir mengambil masa beberapa minit, manakala rawatan laser penyingkiran bulu untuk kaki boleh mengambil masa sehingga 1 jam.



Adakah Laser Penyingkiran Bulu Baik untuk Kulit? Penyingkiran bulu laser menghilangkan masalah bulu tumbuh ke dalam dan juga memperbaiki keratosis pilaris. Dalam jangka masa panjang, kulit juga akan menjadi lebih sihat, kerana kurang kerengsaan akibat waxing, cabut dan tweezing.


Apakah Kesan Sampingan Penyingkiran Rambut Laser? Jarang, walaupun bukan tidak biasa, penyingkiran bulu laser boleh menyebabkan perubahan warna kulit. Ia mungkin menggelapkan atau mencerahkan kawasan tersebut. Perubahan ini biasanya bersifat sementara dan mesti dirawat secepat mungkin untuk mengalakkan kulit baik pulih secepat mungkin.



Jika anda mempunyai lebih banyak soalan mengenai rawatan penyingkiran bulu laser, sila hubungi kami di sini. Untuk menempah janji temu dengan kami untuk pembuangan bulu laser, klik di sini.



6 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page